Onderhoud
(is) als een
service
Onderhoud (is) als een service
Drie essentiële tips
Volgens cijfers van de FOD Economie stijgt tijdens de eindejaarsperiode de omzet van de detailhandel met meer dan 20%. Veel ondernemingen rekenen op de extra eindejaarsomzet om hun gebudgetteerde jaaromzet te halen. Het is bijgevolg van groot belang dat de winkel letterlijk en figuurlijk open is. Technische issues zoals geblokkeerde rolluiken, haperende deuren of een falende verwarming kunt u missen als kiespijn tijdens deze cruciale dagen. We geven u drie gouden tips om deze ellende te vermijden.
1. Weet welke installaties er staan
Het klinkt misschien evident, maar dat is het vaak niet. Om uw installaties goed te kunnen onderhouden of bij een interventie is het van groot belang om te weten over welke installatie het precies gaat: merk, type, bouwjaar,... Daarmee wint u veel tijd en kosten. Ook de historiek bijhouden kan handig zijn: als een installatie op leeftijd is en in de voorbije periode het vaak liet afweten, is het misschien tijd om aan vervanging te denken. Een up-to-date inventaris en logboek helpen al een heel eind.
2. Tijdig en grondig onderhoud
Bij een goed onderhouden installatie is de kans op een panne exponentieel keer kleiner. Bovendien zijn een heel aantal installaties onderworpen aan een wettelijk verplicht onderhoud. Zo zijn schuifdeuren, poorten, slagbomen,... jaarlijks verplicht te onderhouden en te keuren (NEN 13241-1). Als dat niet gebeurt en er doet zich een incident voor (een klant komt bijvoorbeeld vast te zitten tussen een schuifdeur), zal uw verzekering niet tussenkomen en draait u zelf op voor de schade.
Ook uw verwarmingsinstallatie moet u verplicht onderhouden: jaarlijks voor stookolie en vaste brandstoffen en tweejaarlijks voor gas. Hetzelfde geldt voor airco en koelinstallaties.
Een goed onderhoud heeft de bijkomende voordelen dat de installaties minder verbruiken en dat ze langer meegaan.
3. Een helder 24/7 contract met een SLA bij een onderhoudsfirma
Murphy is nooit ver weg als het gaat om pannes en defecten. Ze zullen zich voordoen op het moment dat u het minst uitkomt en u dringend assistentie nodig heeft.
Een onderhoudscontract mét een interventie SLA kan u veel kopzorgen besparen. Facilicom Hard Services kan u bij dringende interventies een interventietijd van 4u garanderen.
Facilicom Hard Services kan dan ook de opvolging van uw onderhoud ter harte nemen, zo hoeft u er niet meer aan te denken. U wordt proactief gecontacteerd als het tijd is voor het onderhoud van uw installaties. Een hele ontzorging dus.
Technische issues vermijden? Voorzie tijdig een grondig onderhoud. Wij bieden 24/7 contracten met duidelijke SLA's.
Facilicom Hard Services maakt deel uit van de Facilicom Group Belgium en staat u graag bij met alle vragen omtrent technisch onderhoud. Rechtstreeks contact opnemen kan met Wouter Ommeslag.