Facility Management: een grote puzzel die elke dag opnieuw gelegd wordt.
Facility management, een puzzel die elke dag opnieuw gelegd wordt
In 2020 stapte Steven De Schoesitter voor het eerst als gloednieuwe Facility Manager bij onze klant Telenet door de deur. Verwelkomd en begeleid door collega Brigitte Pieraerts, die toen al enkele jaren voor Telenet werkte, vormden zij vanaf dag 1 al een top team.
Facilicom Solutions was Steven zeker niet onbekend. “In mijn vorige jobs kende ik verschillende mensen die naar Facilicom gegaan zijn en die er trouwens nog altijd werken”, aldus Steven. “Zo hoorde ik ook hoe divers en gevarieerd het werk als Facility Manager is, dus besloot ik om mijn kans te wagen. Na een paar maanden kwam er dan een positie vrij bij Telenet - een top klant van Facilicom - en toen ging de bal aan het rollen.”
Een dynamische omgeving die dagelijks verandert, met veel leuke uitdagingen en evenveel leuke collega’s.
“Ik kom eigenlijk uit een totaal andere branche”, vertelt Steven ons. “Ik ben afgestudeerd en gestart als autotechnieker en door de jaren heen heb ik steeds een stapje verder in een andere richting gezet. Na het hands-on werk als technieker ben ik in het sales verhaal terecht gekomen wat me heeft geïnspireerd om verschillende trajecten uit te proberen. Ondertussen heb ik ervaring in calculatie, project management, payroll en recruitment, maar facilitair management had meteen mijn voorkeur.”
Op de vraag wat Steven het leukst vindt aan zijn job, heeft hij meteen een antwoord klaar. “Ik vind variatie belangrijk: het ene moment ben je met people management bezig, het andere met facturatie of operationele vraagstukken. Ik kan in het brede takenpakket mijn energie en ambitie kwijt. Precies wat ik zoek ik een job. Elke dag is ook anders en de fijne wisselwerking met de back-office en andere collega’s is zeker mooi meegenomen.”
Het is een grote puzzel die elke dag opnieuw gelegd wordt.
Variatie is dus duidelijk de rode draad in de dagdagelijkse bezigheden van een Facility Manager. Maar wat moeten we ons daar dan bij voorstellen? “Ik orkestreer het hele reilen en zeilen van alle facilities, zowel op het hoofdkantoor als in de winkels”, legt Steven uit. “We hebben een groot team dat aangevoerd wordt door coördinatoren en andere medewerkers. Deze communicatielijnen moeten dan gestroomlijnd worden over de divisies heen, wat dus mijn taak is. Facilicom Solutions neemt verschillende activiteiten over van de klant, die volledig onder ons beheer vallen. Dit kan gaan van het vervangen van koffieautomaten, planning van schoonmaak teams of het restylen van kantoren. Ook als de diensten niet door onze eigen mensen worden uitgevoerd, zullen wij de klant ontzorgen en de communicatie en organisatie hiervan in goede banen leiden.”
Tot slot voegt hij nog toe: “Ik heb het volste vertrouwen in de mening en ervaring van mijn collega’s bij andere klanten. We houden goed contact en bellen elkaar vaak op voor tips en advies zodat we van elkaar kunnen leren en bijsturen indien nodig. Daarnaast kunnen we ook rekenen op een fantastisch efficiënt back-office team. Of het nu over een facturatie vraagstuk gaat of gewoon een snelle check van een contract: onze collega’s in Antwerpen zijn altijd bereid om te helpen. Het on-site team zorgt dat alles bij de klant zelf goed verloopt, terwijl het back-office team de puntjes op de i zet waar nodig.”