Meer weten over Activity Based Working?

Lees hier alles over Activity Based Working

Transitie naar de werkplek van morgen

Herbekijk de webinar

 

COVID-19 heeft de discussie over hoe de werkplek van morgen eruit ziet bij veel organisaties versneld op de agenda gezet. In eerste instantie gaat het vaak over het afstoten van vierkante meters en herinrichting van de werkplekken. Toch zien we dat er dieperliggende zaken zoals leiderschap, verantwoordelijkheid, vertrouwen, cultuur en change management van cruciaal belang zijn om ook de medewerkers aan boord te krijgen.

 

Thuis of kantoor

Als er een manier van werken een boost heeft gekregen, dan is het wel remote of thuiswerken. Veel werknemers gingen van niet of zelden thuiswerken naar fulltime remote modus tijdens de coronacrisis. Voor de ene een zegen, voor de andere een vloek.

“Ik miste de informele, sociale interactie met klanten en soms voelde het alsof elke dag Groundhog Day was. Uiteindelijk ben ik terug naar mijn co-working space gegaan omdat ik de mogelijkheid miste om zelf te kiezen waar ik werkte op basis van mijn activiteiten." (Gideon van der Burg - Leesman)

 

Overdaad schaadt?

Volgens onze panelleden is dat zeker het geval. We moeten volgens Pia Strebler op zoek gaan naar een gebalanceerde en hybride benadering. Medewerkers hebben nu een voorproefje gekregen van de voordelen van thuiswerken, maar willen nog steeds het beste van de twee werelden. Dit is volgens John Porter ook nodig.

John Porter - CEO Telenet

“De verdiensten van remote werken zijn zeker aanwezig. Zo bereiken we vaker een hoger niveau van focus en intensiteit. Hebben we het vermogen om fact based programma’s beter te beheren. Toch is het als CEO heel moeilijk om een cultuur te cultiveren vanop afstand omdat de connectie er niet is.” (John Porter - CEO Telenet)

Bovendien zijn virtuele meetings geen platform voor innovatie of transformatie in organisaties. De vonk van innovatie komt voort uit de interactie tussen mensen en een stroom van ideeën die resulteert in iets zinvols. Net daarom is iedereen het erover eens dat het kantoor nog steeds fungeert als een belangrijke ontmoetingsplaats, en we de eerste jaren niet snel overgaan tot het inkrimpen van kantoorruimte. 

Kristof van Doorne stelt dat het realistisch is om uit te gaan van een daling van 20% in de kosten aan kantooroppervlakte. Toch moeten we rekenen op 5% extra uitgaven om de werkplek naar een hoger niveau te tillen op vlak van veiligheid en comfort.

 

HERBEKIJK DE WEBINAR

 

De werkplek

Dat de werkplek een andere invulling krijgt, is voor iedereen duidelijk. Naar kantoor komen, wordt meer dan ooit een sociale aangelegenheid. Steven Van Belleghem stelt dat veel medewerkers interactie met de collega’s en het creatieve proces dat het met zich meebrengt, missen. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat zij de customer experience juist vertalen naar een employee experience. 

Steven Van Belleghem

“Werkgevers moeten de perfecte employee experience creëren door drie belangrijke voordelen te creëren: snelheid, personalisering en gemak. Zorg ervoor dat medewerkers zich niet moeten bezighouden met operationele en persoonlijke zaken en zich kunnen focussen op hun job.”  (Steven Van Belleghem - Nexxworks)

Toch komt de werkplek volgens Roel Geenen niet meteen op de eerste plek. Het moet een manier van werken ondersteunen en stimuleren waarbij de werknemer en zijn/haar behoeften centraal staan. Zaken zoals vertrouwen en welzijn zijn hier enorm belangrijk. Goed leiderschap en het maken van de juiste beslissingen moeten dit prikkelen en bevorderen. 

Ten slotte is het menselijke aspect niet alleen op de werkplek sterker aanwezig, maar ook in de hele maatschappij. Zo zien we dat bv. gelijkheid een nieuw onderdeel is van de discussie. 

“We moeten optimistisch zijn want op een existentieel niveau zijn vertrouwen, empathie en respect de grote winnaars van de voorbije drie maanden. Mensen zijn klaar voor verandering.”  (John Porter - CEO Telenet)

Herbekijk de webinar

Vragen? Laat het ons weten!

Meer weten over Activity Based working?