Integraal Facility Management
Integraal Facility Management is kiezen voor kostenoptimalisatie
Meer en meer organisaties kiezen ervoor om hun facilitaire diensten door een toegewijde partner te laten beheren of in te richten. Naast het gemak, is kostenoptimalisatie vaak de doorslaggevende factor om faciliteiten uit te besteden of te laten beheren. Facilicom Solutions is de divisie onder Facilicom Group Belgium die zich specialiseert in (integraal) Facility Management.
Vereenvoudigde flow
De meest voor de hand liggende besparing, wordt gerealiseerd door pure vereenvoudiging van de administratieve en financiële flow. In tegenstelling tot het zelfbeheer van verschillende (toe)leveranciers en facilitaire partners, wordt het beheer van de administratie en facturatie overgenomen door één partij.
Als je weet dat een factuur €50 tot €100 in de administratie- en facturatieflow kost, dan is de rekensom snel gemaakt. Wij nemen het volledig beheer over en analyseren bovendien alle bestaande contracten. Zo kunnen wij bijvoorbeeld heronderhandelen indien er geen marktconforme prijs wordt aangerekend. Daarnaast zijn wij het aanspreekpunt voor zowel de klant als voor de (toe)leveranciers, wat de communicatiestroom efficiënter en simpeler maakt.
Claudia Struyf
Business Development Manager Facilicom Solutions
Synergie tussen partijen
Naast een vereenvoudigde flow, kan een organisatie synergie halen uit (integraal) Facility Management en kan dit eveneens kosten besparen. Zo kan een nevendienst, zoals het beheer van de vending machines, opgenomen worden in het contract van andere diensten, zoals de schoonmaak of catering. Op deze manier hoeft er geen afzonderlijk full service contract worden afgesloten. Een ander voorbeeld van synergiecreatie is de samenwerking van de bewaking en receptiediensten. Zo kan een Office Guard afgewisseld worden met een receptioniste en kunnen de werkuren geoptimaliseerd worden.
No cure, no pay
Het gaat zelfs zo ver dat we bij een Procurement Scan het principe no cure, no pay hanteren. Na een scan van alle contracten, bekijken wij de quick wins en gaan we alles benchmarken. Afhankelijk hiervan berekenen wij het totale besparingspercentage en de verdeelsleutel. Indien er geen besparing gerealiseerd kan worden, hoeft de klant ons ook niet te vergoeden.
Onlangs hebben we een besparing van 14% gerealiseerd bij onze klant Dell EMC. Onze coördinator ter plaatse merkte op dat de serverroom een grote verbruiker bleek te zijn. Na een grondige analyse van het gebruik en verbruik, hebben we de nodige maatregelen getroffen. Zo kon bijvoorbeeld één airco uitgeschakeld worden.
Claudia Struyf
Business Development Manager Facilicom Solutions
Realistische benchmarks
Facilicom Solutions bestaat ondertussen al een geruime tijd en heeft verschillende grote klanten in haar portefeuille. Bovendien is er een continu overleg met Nederlandse collega’s en wordt expertiseoverdracht aangemoedigd. Dit zorgt voor een bepaalde expertise in de markt en realistische benchmarks, waardoor Facilicom Solutions steeds besparingen kan realiseren bij haar klanten.
Ten slotte kunnen, naast bovengenoemde, nog additionele besparingen gerealiseerd worden door middel van innovaties en onze data- en energiemonitoringsystemen. Zo bespaar je met een Virtuele Receptie minstens 25%, bijvoorbeeld.