FMIS: Een doordachte keuze

Een Facility Manager is van vele markten thuis.

Facility Managers maken ons werkleven aangenaam, veilig en comfortabel. Zij zorgen ervoor dat alles naar behoren werkt, organiseren schoonmaak, en zorgen voor bewaking en catering. Niet enkel op kantoor, maar overal waar er gewerkt wordt. En dat is nog maar de dagelijkse waslijst aan taken. Want steeds meer wordt van Facility Managers verwacht op lange termijn te denken.

Zij moeten in het bijzonder aandacht hebben voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), asset management en Total Cost of Ownership. Dit maakt dat ze beslissingen maken  op basis van een bom aan informatie en data. Op buikgevoel zaken beklinken, daar geloven Facility Managers niet in. Net daarom hebben ze nood aan gespecialiseerde softwaretools die verder gaan dan een eenvoudig excel-bestand.

Waarom investeren in een gespecialiseerde tool?

Softwaretools zijn legio. Maar de motivaties om de software te implementeren, zijn in enkele puntjes op te sommen:

  • (Volledig) inzicht krijgen van de FM kosten,
  • Betere opvolging van SLA’s en contractmanagement (monitoring),
  • Meer efficiency,
  • Verbeterde planning,
  • Interactie met medewerkers,
  • Ondersteuning bij besluitvorming,
  • Kostenreductie.

Enigszins herkenbaar? Dan ben jij of je organisatie zeker gebaat bij een softwareoplossing. 

Welke softwareoplossingen zijn er?

Je hebt de keuze: Een Facility Management Information System (FMIS) of een servicedesk.

Een FMIS is een gecentraliseerd systeem dat alle data en informatie bundelt met betrekking tot de gebouwen, de assets en de facilitaire processen van een organisatie. Met een FMIS wordt informatie en systemen die over heel de organisatie zijn verspreid, samengebracht onder 1 dak. Hierdoor beschikt een Facility Manager meteen over alle data om goed doordachte strategische keuzes te maken.

Bij FMIS-tools zijn alle facilitaire ‘modules’ ondergebracht in één en dezelfde tool. In een servicedesksoftware is daarentegen enkel het deel ticketing beschikbaar. Deze functionaliteit beperkt zich tot het verwerken van klachten, vragen en meldingen van de gebruikers en deze automatisch door te sluizen naar de juiste afdeling of dienst.

Hoe ga je de knoop doorhakken?

De juiste FMIS kiezen gaat pas na degelijk onderzoek. De eerste stap kan je vandaag al zetten: download hieronder onze whitepaper over FMIS.

Ben je al klaar voor de volgende stappen?

Contacteer ons en we begeleiden je graag verder.