Facility Scan

  • Facilitaire inzichten
  • Inzicht op kosten
  • Inzicht op leveranciers

Waarom een facility scan?

Heb je jouw facility management stevig in de hand of is het eerder een blinde vlek?
Is er nog ruimte om je FM procedures te verfijnen of wordt jouw facilitair budget optimaal besteed?

Misschien heb je het gevoel dat je onvoldoende controle hebt over je huidige faciliteiten (onderhoud, keuringen, schoonmaak, catering, …) of lopen de processen niet zoals verwacht? Dankzij een facility scan worden de facilitaire uitdagingen naar concrete doelstellingen voor jouw bedrijf vertaald.

Wil je jouw facilitaire organisatie naar een hoger niveau tillen met behulp van professionele begeleiding? Dan is een facility scan zeker interessant voor jouw bedrijf.

Inzicht in uw huidige facilitaire situatie

Tijdens een Facility Scan nemen wij jouw huidige facilitaire situatie onder de loep, zowel wat de processen als het budget betreft. Zo scheppen we een kader en randvoorwaarden waarbinnen de facilitaire diensten worden verbeterd.

De studie gebeurt door een Facility Consultant en dit in alle vertrouwelijkheid.
We nemen doorgaans de volgende stappen op in het proces:

  • Stap 1: Start up meeting: duidelijke scope en verwachtingen vastleggen
  • Stap 2: Site visit van de betrokken locaties
  • Stap 3: Data verzamelen en analyseren
  • Stap 4: Rapport opmaken van de “As Is” situatie
  • Stap 5: Analyse en optimalisatie mogelijkheden naar de toekomst
  • Stap 6: Finaal rapport “To Be” situatie
  • Stap 7: Implementatie van actieplan

Overweeg je een Facility Scan?
We bekijken het graag samen met jou.

Casestudy Siemens

Facility Scan Siemens

Eerste gesprekken

Benieuwd hoe we dit concreet aanpakken? Voor onze klant Siemens werkten we een Facility Scan uit waarbij we inzoomden op soft services. Bij de eerste gesprekken bepaalden we samen met Siemens 3 hoofddoelen:

  1. 20% optimalisatie van processen en kosten,
  2. Benchmarking van de operationele kosten en kwaliteit van de dienstverlening,
  3. Vergroten van ownership van alle dienstverleners.

Finaal rapport

Na een degelijke dataverzameling- en analyse schreven we een finaal rapport. Dat eindrapport omvatte uiteindelijk meer dan 30 concrete optimalisatiepistes die bijdragen aan de vooropgestelde doelstellingen. De top 6 van deze pistes lichten we toe in de infographic.

Facility Management Informatie Systemen

Een Facility Scan focust zich op verschillende niveau's. Dat kan gaan van kostenstructuren tot het aantal VTE's dat zich voor een specifieke taak inzet. Softwaretools die een facility manager kunnen ondersteunen, mogen we echter niet uit het oog verliezen. Daarom neemt Facilicom Solutions in een Facility Scan ook FMIS, ofwel Facility Management Informatie Systemen, onder de loep.
In onze whitepaper lees je daar meer over.

Laat je huidige facilitaire situatie in kaart brengen door Facilicom Solutions en ontdek waar je kan besparen.