Hospitality Host in de spotlight: Petra geeft elke gast een warm onthaal

Een Hospitality Host is meer dan enkel receptionist: het is een spilfiguur in de ontmoetingsplek van je bedrijf die de cultuur, strategie en waarden van je organisatie uitdraagt. Ze fungeren niet enkel bij het onthaal als gastvrouw, maar nemen tegelijk allerlei andere taken op terwijl ze ondertussen blijven zorgen voor de ultieme gastbeleving.

Maak kennis met één van onze hosts: Petra.

Petra Hospitality host

Zeg eens Petra, hoe ben je in deze sector beland?

Meer dan 30 jaar geleden heb ik gekozen voor de opleiding verpleegkunde aangezien ik graag ten dienste sta van mensen. Na een tijdje besefte ik dat het toch niet helemaal mijn ding was, dus heb ik mijn opleiding stopgezet en ben ik als administratief bediende aan de slag gegaan.

Adminstratie en receptie is iets wat ik doorheen mijn hele carrière gedaan en geleerd heb. Ik heb een tijdje backoffice gedaan, maar dat was niks voor mij. Geen interactie en weinig menselijk contact.

De functie die ik nu uitvoer omvat veel aspecten van mijn vorige jobs, maar nu met een combinatie van administratie en menselijk contact. Dat laatste heb ik enorm nodig.

 

Mensen ontvangen, mensen zien. Daar word ik oprecht gelukkig van.

 

Hoe ben je bij Facilicom Reception Services terechtgekomen?

Doordat ik op Facebook een advertentie zag voorbij komen. Toen heb ik onmiddellijk gesolliciteerd. Binnen de week had ik mijn sollicitatiegesprek, waarna ik mijn contract heb getekend en op 21 juni 2022 begonnen ben als Hospitality Host bij Facilicom Reception Services.

Kan je even beschrijven hoe jouw dag als Hospitality Host eruit ziet?

Eerst en vooral ben ik naast Hospitality Host ook een mobile receptioniste, wat inhoudt dat ik word ingezet waar nodig. Ik ontvang mijn weekplanning op vrijdag en zie dan naar welke site ik moet. Voor mij is dit in de regio’s Oost- en West-Vlaanderen, maar voorlopig zit ik 99% bij The Network in Gent.

Mijn werkdag start meestal om 8u ’s morgens, dan check ik mijn mails en handel ik eerst af wat dringend is. Rond 9u komen de gasten toe, zowel interne als externe. Op deze locatie zitten veel bedrijven die allemaal langs mijn receptie passeren, want zonder badge geraak je niet boven. Naast het onthaal volg ik grotendeels ‘het facility gebeuren’ op: rondgaan en zien wat stuk is of niet goed loopt. Ik controleer de lichten, klinken, deuren, liften, verstopte toiletten en noem maar op. Indien er vergaderzalen zijn gereserveerd, zet ik deze klaar (water, koffie, wanden open of toe doen,…). Ik doe dit allemaal trouwens niet enkel voor dit gebouw, maar ook voor het gebouw hiernaast. Sommige facility zaken geef ik in via het ticketing systeem, voor andere zaken neem ik rechtstreeks contact op met de vertegenwoordiger van de eigenaars.

 

Ik stel de problemen vast, neem contact op en volg het project op zodat alles netjes wordt afgehandeld.

Host noteert gebreken van gebouw

Dat is behoorlijk wat, zou je niet liever enkel receptie doen?

Nee, ik heb hier specifiek voor gekozen. Ik heb jaren boekhouding gedaan en in management gewerkt, dus ik heb wel wat ervaring. Een Hospitality Host is meer dan enkel receptionist, die variatie en uitdaging heb ik nodig. Ik ben een problem solver, ik houd van wat gezonde spanning!

Krijg je daar voldoende erkenning voor?

Absoluut. Ik vind erkenning heel belangrijk en krijg dat hier zeker en vast. Huurders hebben graag één centraal aanspreekpunt waarbij ze terecht kunnen. Aangezien ik heel dicht bij sommige huurders sta, krijg ik van hen zeker de erkenning als iets is opgelost.

 

Een ‘dankjewel’ is misschien iets kleins, maar wel iets wat ik enorm apprecieer.

 

Mis je collega’s?

Nee hoor, ik heb twee vaste collega’s die ik dagelijks zie. Ze lossen mij af en dan overlopen we de reeds afgewerkte taken, alsook de openstaande zaken. Zodra mijn collega’s mij hebben afgelost, doe ik verdere controle van de facilities. Daarnaast zie ik ook veel andere mensen, waardoor ik zeker voldoende sociaal contact heb.

Heb je veel contact met andere Hospitality Hosts zoals jezelf?

We hebben een WhatsApp groepje en soms gaan we eens uit eten met alle hosts en onze manager. Dit organiseren we zelf om de connectie en verbinding te bewaren.

Over welke eigenschappen moet een goede Hospitality Host volgens jou beschikken?

Een goede Hospitality Host is volgens mij leergierig, gedreven, communicatief, sociaal, behulpzaam en heeft een gezond doorzettingsvermogen.

Waarom zou men aan de slag moeten gaan als Hospitality Host?

Als je graag in contact staat met mensen, als je het graag uitlegt en dus communicatief en sociaalvaardig bent, dan is deze job zeker iets voor jou. Daarbovenop sta je ten dienste van mensen en wil je de beste service bieden. Tenslotte ben ik ook graag die ene tussenschakel waar mensen bij terecht kunnen.

 

Naast het administratieve deel is het een leuke, gevarieerde job waar je veel mensen leert kennen waardoor jouw netwerk vanzelf uitbreidt.

 

Host aan trap receptie

Waar zie je jezelf binnen vijf jaar (carrièregewijs)?

Ik zou graag in dezelfde branche blijven, maar dan liefst andere mensen coachen of opleiden. Als Facilicom iemand nodig heeft om nieuwe Hospitality Hosts op te leiden, is dit met mijn jarenlange ervaring zeker iets voor mij. Het is mijn passie en ik wil er de mensen graag warm voor krijgen. Bij Facilicom zijn er genoeg kansen om door te groeien, dus hopelijk kan ik binnen enkele jaren mijn passie en ervaring met anderen delen.

Welke waarden zijn voor jou belangrijk op werkgebied?

Mijn waarden op het werk verschillen niet zoveel van die van mijn privéleven, zijnde: erkenning, appreciatie, respect, transparantie, empathie, communicatie en duidelijkheid. Deze waarden vinden ze hier ook belangrijk, vandaar dat ik hier zo graag werk! 

Wil jij ook graag deel uitmaken van de Hospitality wereld?

Bekijk hier onze vacatures.